Vítejte v koutku trefně nazvaném "Můj stavební postup" ,neboli
jak postavit slepovačku.Já používám 3 "jednoduchý" programy,
abych dosáhnul efektu dobře vypadajícího modelu.....:o).
1) Za prvé je to AutoCAD 2000 firmy Autodesk, ve kterém dělám
nebo otevírám 3ds ( 3d Studio ) soubory z Internetu.......
UPOZORNĚNÍ: V tomhle bodě může te použít jinej program na tvorbu
3d modelů.......AutoCAD 2000 není jedinou volbou.
2) Za druhé je to program Tenkai Juna Mitaniho,který rozkládá 3d model.....
Tenhle program je nejdůležitější v mojí práci. Rozkládá totiž 3ds a dxf soubory
(3D modelů samozřejmě) do plochy "virtuálního papíru".....
Jeho tvůrce píše: S Tenkai , můžete vytvořit rozloženu šablonu
pro vystřihovánku používáním 3D geometrických dat snadno a rychle.
INFO: Já používám neregistrovanou trial verzi ..Tenkai 1.4.0a
3) A za třetí potřebujete kreslící program. Jako Paintshop nebo Photoshop
nebo malování ve windowsu.:o) Já používám (1995) PaintShop Pro 3.12
Je to shareware verze ale 30ti denní lhůta je nějak deaktivovaná..
Pokud chcete, tak si ho tady můžete stáhnout ..pokud chcete...tady je:
Je to samorozbalovací archív..bez instalování..Takže po rozbalení
jděte jednoduše do složky s paintshopem a doubleclickněte PSP.exe
UPOZORNĚNÍ: Můžete použít jiný kreslící program, který vám sedne.
.....Paintshop není jedinou volbou..:o)
.......Tak teď máte všechny potřebné komponenty, které potřebujete.......
Odsud už můžete vytvářet vlastní slepovačku.........a takhle to dělám já....
a) Z webu si můžete stáhnout různé 3d modely v 3DS nebo DXF formátu...
Musí to být 3DS .když budete používat AutoCad........
Tak tenhle postup už nepoužívám...nikdy více..
.Dobrej příklad je moje nedokončená UD-4L DROPSHIP....
Stáhnul jsem opravdu dobrej model DROPSHIP v 3DS formátu z webu....
Ale ten 3d model byl vytvořený někým jiným (ne mnou)
a ten skrývá 3...opravdu velké problémy.
Autor staví 3D model pro jiné použití (třeba renderování) a ne pro rozkládání
jako slepovačku......takže ty problémy web modelů jsou:
Problém č.1) Model má příliš mnoho detailů...............
To není dobrý pro rozkládání v programu Tenkai ,Pepakurou
Problém č.2) Model je vytvořen z malého počtu objektů..
To znamená, že i když málo detailní díly.... jsou spojeny do jednoho objektu.
To taky není dobrý pro rozkládání v Tenkai. Pepakurou
Problém č.3)Se nazývá : jak najít rozdělující hranu dvou
objektů....To znamená,že: Je těžký najít rozdělující hranu ...
když dva objekty mají průnik ...To je důležité pro vaši slepovačku.
Tenkai rozkládá oba objekty zvlášť,ale průnik tam pořád je.
a vy nevíte jak ty dva objekty v "papírový formě" složit dohromady.
To byl právě problém DROSHIPU,proto jsem zastavil stavbu.t
Takže to musím postavit od základů celý znova.....:o((((
Pro představu: tohle je 3D model M-41 Puzní Pušky stažený z internetu.
A se všema problémama vysvětlenýma výše.
b) A to je moje cesta...v tomhle modelu jsou eliminovány všechny ...
3 problémy.Můžete si celou věc navrhnout sami....
Můžete do modelu vložit nějaké svoje nápady a vypadá
skoro stejně jako originál z internetu...:O)
Eliminace problému č.1 a č. 2)Mějte na paměti,že váš model
musí mýt nízkou úroveň detailů nebo vysoký počet objektů..
Pro srovnání --mrkněte na tyhle dva detailní obrázky.
levý model je můj,pravý z internetu....
Snažím se redukovat úroveň detailů do přijatelných hranic pro
pozdější rozkládání v programu Tenkai..
Eliminace of problému č.3)Tahle eliminace je nejdůležitější pro vaši
budoucí stavbu papírových modelů !!!..
Musíte postavit 3D model stejně jako by ste stavěli slepovačku
To znamená ŽÁDNÝ PRŮNIK MEZI DVĚMA OBJEKTY!!!
Problem je níže vysvětlen....Oba modely (jak můj tak ten z internetu)
mají v tomhle detailu stejnou skupinu objektů, ale když posunete jeden objekt
v horizontální ose,tak uvidíte hlavní rozdíl.
Objekty v internetovým modelu mají průnik mezi červeným a šedivým objektem.
Kdežto můj model žádný průnik nemá. Žlutý a modrý objekt ...
má kontakt s druhým pouze povrchovou plochou...
....Takže teď jste plně připraveni postavit si vlastní slepovačku...
v tomhle bodě náte hotový vlastní 3D model bez "problémů".........
Takže....jak vlastně udělat vystřihovánku???...
..TADY JE MŮJ STAVEBNÍ POSTUP.
Nejprve si vyberte díl (objekt) z vašeho modelu,pro budoucí rozklad.
Tenkai zvládá rozložit pouze JEDEN OBJEKT.
Proto všechny ty následující procedůry:
Zvolený díl zkopírojte ze sestavy a vložte do nového výkresu.
Třeba ČÁST.DWG...Pak tento díl vyexportujte do 3ds formátu = ČÁST.3DS
..Teď můžete vymazat původní díl ve výkresu ČÁST.DWG...je nepotřebný.
Teď.. vložte ČÁST.3DS do prázdného výkresu ČÁST.DWG .
Od teď máte plně polygonový model v Autocadovým výkresu.
No a nyní uložte tenhle výkres jako DXF ...takže z něj bude ČÁST.DXF..
DXF formát je nejlepší pro rozkládání v programu Tenkai.
Tady je ta šťastnější část procesu.
V Tenkai můžete rozložit soubor formátu DXF na plochý "papírový" list....
Obdržíte soubor ve formátu BITMAPY.
Bitmapu můžete kolorovat v různých kreslících programech.
Já používám Paint Shop Pro.V něm dělám všechny ty textury,
čísla dílů a náčrtky stavby.
UPOZORNĚNÍ: Jestli máte registrovanou verzi Tenkai
a vytvořili jste 3D model s texturama.Nepotřebujete poslední krok.
TO JE VŠECHNO...To je moje tajemství stavby papírových slepovaček.
Tak a teď si můžete postavit nějakou i vy.
HODNĚ ŠTĚSTÍ DO STAVBY
Allused programs are Copyright
of their respective holders.
Autodesk AutoCAD 2000
Tenkai 1.4.0a
Paint Shop 3.12
These pages are unofficial and non-profit.Můžete se přesvědčit sami na jeho stránkách.Je tam pokaždé nová Trial verze
Tenkai připravená ke stažení....Tady je odkaz.
Novější nástupce Tenkaie je Pepakura Designer